Většina zaměstnanců si láme hlavu nad tím, jak si udržet své pracovníky. Většina z nich dnes sází na bonusy, které jim daná pracovní pozice nabízí. Už si ale nemusí být vědomi toho, že takové smýšlení mají i stovky, ne li tisíce dalších zaměstnavatelů. Často tedy nabízejí příplatky, různé kulturní a sportovní fondy či prémie.
To je však v dnešní době bráno jako přirozený standard a mnoho z nich si neuvědomuje, že to chce přidat. Loajální zaměstnance je tedy mnohem víc než kvalitní zaměstnanec. V tom, jak si udržet zaměstnance často hrají důležitou roli úplné detaily. Od nábytku, přes pracovní prostředí až na spolupracující osoby. Pro zaměstnance je tedy důležité nejen finanční ohodnocení, ale také prostředí, ve kterém pracuje.
Zaměstnanci často mají rodiny, tudíž většina z nich ocení firemní jesle či slevy na fitness služby. Nejde ale jen o poskytované benefity. Pracovník, který pracuje v moderním a pohodlném prostředí je také víc efektivní než zaměstnanec v zastaralé kanceláři. Kromě vybavení jsou také důležité vztahy mezi jednotlivými pracovníky. Pokud zaměstnavatel uvidí, že zjevně nefungují jednotlivé vazby mezi pracovníky měl by podniknout nutné kroky k jejich napravení.
Za tímto účelem může využít týmových akcí. Jedná se o brífingy, brainstormingy a jiné týmové hry, které podněcují sounáležitost i dílčích zaměstnanců. Ti nejsou z hlediska jednotlivců tak důležití, ale z hlediska celku dávají celému podniku smysl.
Pokud nabídneme zaměstnanci něco navíc nejen, že zvýšíme jeho efektivnost, ale také ho motivujeme. Motivaci si můžeme rozdělit do dvou části, a to hmotnou a nehmotnou. Jestliže se rozhodneme pracovníka zaujmout hmotnou motivací postačí nám standardní výhody, které poskytujeme. Tudíž příplatky za přesčas, bonusy, prémie, sportovní a wellness poukazy a jiné. To však nevede ke zvýšení produktivity zaměstnance.
Jestliže se tedy rozhodneme zaměstnance motivovat nehmotně musíme nabídnout něco navíc. Musíme mu poskytnout podíl na dění firmy a dát mu pocit, že jeho práce má smysl. Pokud tak nechceme učinit měli bychom mu aspoň nabídnout podíl na zisku firmy.